Avalehele
 

Karoteenpreparaadid

Karoteenpreparaadid on oma olemuselt antioksüdandid, mis kaitsevad organismi vabade radikaalide kahjustava mõju eest. Lisaks saab organism vajadusel beetakaroteenist toota A vitamiini.

Uuringutes on leitud, et beetakaroteen (eelkõige toidu kaudu saadav) võis vähendada vähi ja südamehaiguste riski ning tugevdada immuunsüsteemi.
Leiti, et 50 mg beeta-karoteeni päevas vähendas südameinfarkti, insuldi ja südamehaigustesse suremuse riski poole võrra.
Vähivastase toime saamiseks tuleb beeta-karoteeni võtta kindlasti koos teiste antioksüdantidega, nagu teised karotenoidid, vit C ja E ning seleenium.

Järgnevalt on paljud spetsialistid hakanud beetakaroteene soovitama. Alles hiljutised uuringud on näidanud, et beetakaroteenid võivad ka põhjustada tõsist kahju, vähemalt suitsetajatel.
Neil tõstab karoteenpreparaatide kasutamine, vastupidiselt, kopsuvähi riski.

Kõrvaltoimena muudab suure hulga beetakaroteeni sissevõtmine naha kollakaks või oranžikaks, mis on ohutu ja mida sageli soovitakse kosmeetilisel eesmärgil. Nahatooni muutumiseks ei pea täiendavalt või samal ajal päevitama.

Beetakaroteeni leidub küllaldaselt punastes, kollastes ja sügavrohelistes juurviljades (porgandid, magusad kartulid, kõrvits, lehtkapsas, brokkoli, magus pipar, kaalikas, kabatšokk, spinat) ning puuviljades (aprikoos, mango, muskusmelon jt).

Kas toidulisandid toimivad sama hästi?

Kuna enamus vitamiinide ja toidulisandite kohta ei ole laiaulatuslikke uuringuid ja seda just pikaajaliste riskide osas, siis soovitatakse neid eelkõige manustada toiduainete kaudu. Mitte miski ei saa asendada tervislikku toitumist.
Hiljutised uuringud on viidanud, et beetakaroteen toidulisandid (20-30 mg/p) võivad ka kahjulikku mõju avaldada, kuna organism peab töötama intensiivsemalt ja liigseid aineid lõhustama.

Kui soovitakse siiski võtta toidulisandeid, siis kõige optimaalsem ja efektiivsem on beetakaroteeni võtta preparaadina, mis sisaldab ka teisi olulisi karotenoide, nagu alfa-karoteen, lükopeen, luteiin, zeaxantiin ja krüptoksantiin. Paljudes toodetes on need kõik koos sees olemas.

Take beta-carotene and all other carotenoid supplements with food.

No RDA has yet been established for beta-carotene, but about 10,000 IU of this nutrient fulfills the RDA for vitamin A.
As part of a program to prevent heart disease, cancer, and other conditions associated with free-radical damage: Take one dose daily of a mixed-carotenoid supplement that provides 25,000 IU vitamin A activity.

It is nearly impossible to overdose on beta-carotene because the body excretes what it doesn't need. However, if you ingest high levels of beta-carotene from foods (such as carrot juice) or supplements, the palms of your hands and the soles of your feet may turn orange.